Uutinen 17.10.2019 klo 15.05
Taittopyörä menee pieneen tilaan junassa. © Marjo Aspegren
Tampereen kaupunkiseudun Canemure-osahankkeessa pilotoidaan kestäviä matkaketjuja. Ensimmäisenä pilottina käynnistyi syyskuussa taittopyörien ja sähköpyörien kokeilu Orivedellä.
Lähes neljännes orivesiläisistä työssäkäyvistä kulkee Tampereelle töihin. Yhteydet junalla ja bussilla ovat hyvät, mutta sisäistä liityntäliikennettä ei ole. Oma auto on tavallisin valinta työmatkalle varsinkin, jos matkaa asemalle tulee useampi kilometri. Matkaketjun houkuttelevuuden lisääminen onkin avain liikkumisen aiheuttaman ilmastokuorman pienentämiseen.
Orivedellä haluttiin lisätä pyörällä tehtäviä liityntämatkoja. Elokuussa etsittiin kiinnostuneita työmatkaajia kokeilemaan pyöräilyä juna-asemalle, Oriveden keskustan junaseisakkeelle tai bussipysäkeille. Tarjolla oli taittopyöriä, jos pyöräiltävää matkaa oli sekä Oriveden että Tampereen päässä, ja sähköavusteisiä pyöriä, jos matka kotoa asemalle koetiin liian pitkäksi tavallisella pyörällä poljettavaksi. Sopivat kokeilijat saivat pyörän vähintään kolmen viikon maksuttomaan koekäyttöön.
”Tavallinen pyörä on tietysti oikein loistava kulkupeli ja sopii monelle. Taittopyörä on kuitenkin helpompi kuljettaa mukana. Sähköpyörä taas kannustaa polkemaan, jos matka on pitkä ja mäkinen, ennen työpäivää ei halua hikoilla tai oma kunto tai motivaatio ei tunnu riittävän pyöräilyyn”, avaa projektipäällikkö Sanna Ovaska Tampereen kaupungilta kokeilun taustaa.
Tarkoitus ei olekaan korvata kokeilupyörillä jo pyörällä tehtäviä matkoja, vaan mahdollistaa kestävä matkaketju nykyisille autoilijoille.
Oma pyörä ostoslistalle
Yksi taittopyörän kokeilijoista oli työmatkaa Orivedeltä Tampereelle taittava Miia Saarinen. Kolmen viikon ajan hän polki lainapyörällä kotoaan juna-asemalle, taittoi pyörän pakettiin ja polkaisi Tampereen päässä parin kilometrin matkan työpaikalle.
Ennen kokeilua Saarinen kulki työvuoroistaan riippuen autolla tai junalla. Hän myös säilytti omaa polkupyöräänsä Tampereen asemalla. Intoa junalla kulkemisesta vei kuitenkin huoli pyörään kohdistuvasta ilkivallasta ja varkauksista. Oman pyörän jättäminen asemalle yöksi tai viikonlopuksi ei innosta. Junassa pyörän kuljettaminen taas maksaa enemmän kuin itse junalippu Orivedeltä Tampereelle.
Haku Canemuren taittopyöräkokeiluun tuli Saariselle siis kuin tilauksesta. Taittopyörä oli mielessä jo aiemmin, ja kokeilu vakuutti sen kätevyydestä. ”Hyvä taittopyörä on melko suuri kertainvestointi ja ilman kokeilua ei voi tietää, sopiiko taittopyörä lopulta omaan käyttöön”, Saarinen kertoo.
Saariselle taittopyörä sopi erinomaisesti ja kannusti junalla kulkemiseen. Junassa taittopyörän voi kuljettaa ilmaiseksi. Myös ajotuntuma saa kiitosta: ison pyörän tuntuma, mutta taittuu silti pieneen tilaan. Nyt oma taittopyörä onkin vahvassa harkinnassa. ”Olen kokeilun myötä entistä innostuneempi ja selailen käytettyjen pyörien valikoimaa viikoittain”.
Matkaketjujen parantamiseksi Saarisella on myös kehitysehdotuksia: ”Bussivuorojen yhdistely vaatisi parannusta ja Orivedellä voisi radan varteen tehdä suoran kevyen liikenteen väylän keskustaan. Ja taittopyöriä voisi olla lainattavissa panttia vastaan bussin tai junan kuukausilippuun yhdistettynä.”
Ja matka jatkuu! © Marjo Aspegren
Yhdistelmä infraparannuksia ja liikkumisen ohjausta
Oriveden pilotti on yksi Tampereen seudun Canemuren toimenpiteistä. Ensimmäisillä kokeilijoilla on pyöräilyt takana ja pyöräilykausi jatkuu myös talvella.
Tavoitteena seudulla on löytää ratkaisuja liityntämatkoihin. Alueesta riippuen ratkaisu voi olla uudenlainen liikkumisen palvelu, infraparannukset tai viestintä, usein yhdistelmä näitä kaikkia. ”Liikkumisen ohjaus on tärkeää. Markkinointi, tiedottaminen ja erilaiset kokeilut kannustavat muuttamaan tapoja. Aina ei tarvita isoja investointeja, vaan tärkeintä on saada matkaketjun puuttuva palanen paikoilleen”, kertoo Sanna Ovaska.
Lisätietoja
- projektipäällikkö Sanna Ovaska, Tampereen kaupunki, etunimi.sukunimi@tampere.fi