Olika möjligheter kan användas för att inhämta och dela information och för att stärka sammanhållningen och målmedvetenheten i nätverket. Evenemang kan anordnas till exempel som seminarier i olika tematiska ämnen, som lättare nätverksevenemang, som workshops eller som marknadsdialoger.
Brainstorming - Planering - Genomförning - Uppföljning - Utvärdering
Tematiska evenemang, ämnesförslag
Nätverksevenemang
-
Främjar samarbete mellan företagen (matchmaking)
-
Dessa kan också vara strukturerade möjligheter och till exempel aktiviteter genom en webbplattform där företag kan uttrycka sitt intresse för att samarbeta
Workshops
-
I workshopparna kan problem diskuteras som utvecklingsbehov
-
I workshops är det viktigt att ha ett tema och en kontaktperson som för workshopen framåt och sammanfattar resultat och uppföljning
-
Workshops är evenemang som i bästa fall sker ansikte mot ansikte, men det finns också verktyg för virtuella workshops
Hjälpmedel
Samarbetsinstanser
-
Universitet, yrkeshögskolor, yrkesutbildningsinstitutioner
-
Forskningsinstitut: Syke, Luke, Metla, etc.
-
Andra organisationer: Motiva, Fibs