Suomen sähköautokanta kasvaa harppauksin joka vuosi. Kun yhä useamman ajoneuvon käyttövoima tulee muualta kuin bensapumpusta, myös latauspisteen hankkiminen tulee yhä useammalle ajankohtaiseksi.
Suomen ainoasta autotehtaasta tunnettu Uusikaupunki haluaa toimia sähköautoystävällisenä suunnannäyttäjänä muille kunnille – kun selkeästi tuotettu ajantasainen tieto on helposti tarjolla yrityksille ja taloyhtiöille, on myös todennäköisempää, että latauspisteiden määrä kaupungissa lisääntyy.
Latauspisteiden määrä taas lisää pitkässä juoksussa sekä kaupungin veto- että pitovoimaa: sähköautolla Uuteenkaupunkiin pendelöivä tietää saavansa perillä virtaa, kaupunkiin muuttoa harkitseva sähköautoilija valitsee asuinpaikakseen varmasti mieluiten latauspisteellisen taloyhtiön eikä kesän roadtripkään hyydy kesken, kun virtalähteitä on saatavilla useissa paikoissa.
Sähköautoilu ja oman latauspisteen hankinta selvästi kiinnostaa ja kiehtoo yhä useampia, mutta monella on jalka vielä jarrulla. Kehitys etenee totuttua suuremmin harppauksin, ja hankinta mietityttää.
Mitä jos..? Entä kun..? Kannattaakohan se..?
Kaikkiin mieltä askarruttaviin kysymyksiin vastauksia tuskin onkaan, mutta tietoa latauspisteen hankintaan liittyen pystytään tarjoamaan. Kehittämisyhtiö Ukipolis Oy:n hallinnoimassa Canemure-hankkeessa on kartoitettu sähkö-, hybridi- ja kaasuautojen lataustarpeita ja tuotettu latauspisteiden hankintaa tukevaa tietoa erityisesti yrityksille, taloyhtiöille ja isännöintifirmoille. Hankkeessa tuotettu simppeli selitysvideo ohjaa puolessatoista minuutissa latauspisteen hankinnassa eteenpäin, ja paikalliset kivijalkayritykset ovat saaneet myös käytännössä kokeilla latauspisteen käyttöä lainattavan laitteen avulla.
Tietopaketti yrityksille
Uudessakaupungissa myös kaupunki nappasi aiheesta kopin ja työsti verkkosivuilleen aiheesta laajan tietopaketin, josta löytyy latauspisteitä myyville yrityksille suunnattu julkisten sähkölatauspisteiden yleissuunnitelma ohjeistuksineen. Valmiiksi tuotetulla tietopaketilla pyritään tietysti helpottamaan latausasemien suunnittelu- ja perustustyötä, mutta myös välittämään tärkeä viesti: historiallinen autokaupunki on vahvasti sitoutunut ekologisempaan tulevaisuuteen, eikä pelkää ottaa rohkeita edistysaskelia ensimmäisten joukossa.
Kynnys uusien latausasemien perustamiselle on pyritty laskemaan mahdollisimman alas. Oli latauspistettä suunnittelemassa sitten yksityishenkilö, taloyhtiö, paikallinen kivijalkaputiikki tai latauspisteitä myyvä yritys, Canemure-hankkeen tuella tuotettu tietopaketti auttaa prosessissa alkuun.
Canemure-hankkeessa pikkukaupunki osoitti jälleen ketteryytensä – suuretkin linjat nytkähtävät tiiviissä yhteisössä eteenpäin nopeasti ja asiat tapahtuvat tehokkaasti aikataulussa. Kun oikeat henkilöt saadaan yhteisen pöydän ääreen, voi lopputuloksena olla koko kaupungin yhteinen ohjeistus latauspisteiden hankintoihin liittyen.
Pikkukaupungit turhan usein vetäytyvät suurempien imun taakse, ajatellaan ehkä katsoa ensin mitä suuremmissa tehdään ja seurata sitten perässä. Mutta juuri pienissä on potkua ja sukkeluutta toimia suunnannäyttäjinä muille.
Uudessakaupungissa voidaan ainakin nyt hieman paukutella henkseleitä – perinteinen autokaupunki on hyvää vauhtia matkalla sähköautokaupungiksi.
Kirjoittaja
Päivi Sappinen, Ukipolis