Uutinen 27.10.2021 klo 8.42
Tampereen kaupunkiseudun Canemure-osahankkeen ”Liityntä joukkoliikenteen runkoverkkoon” tavoitteena on luoda kestävää liikkumista ja sujuvia matkaketjuja. Huomio on etenkin työmatkoissa, sillä ne muodostavat ison osan seudun liikenteen ilmastopäästöistä.
Tavoitteena on myös houkutella ihmiset käyttämään joukkoliikennettä, vaikka joukkoliikenne ei kuljettaisi heitä suoraan ovelta ovelle. Tällöin nopeat liityntäyhteydet ja houkuttelevat matkaketjut ovat avainasemassa.
Joukkoliikenteen selkäranka vahvistui uudesta lähijunasta
Osahanke käynnistyi vuonna 2018 jolloin seudullinen lähijunaliikenne oli vain tavoite paperilla, eikä sen toteutumisesta ollut varmuutta. Lähijunaliikenne otti kuitenkin ison askeleen eteenpäin vuosina 2020–2021, kun vuoden 2020 loppupuolella Tampereen ja Nokian välillä aloitti 14 uutta junavuoroa, ja syksyllä 2021 reitille avattiin Tesoman lähijunaseisake.
Tesoman lähijunaseisake toi erittäin tärkeän lisänikaman seudullisen joukkoliikenteen selkärankaan: matka Tesomalta Tampereen keskustaan kestää junalla noin kymmenen minuuttia, ja lähijuna mahdollistaa sujuvan vaihdon kaukoliikenteen juniin.
Tampereen seudun uudet lähijunayhteydet ovat kasvattaneet mahdollisuuksia kestävään liikkumiseen ja tuoneet lisää kestävän liikkumisen markkinointimahdollisuuksia.
”Lähijunaliikenne tarjosi monia toimintamahdollisuuksia. Esimerkiksi Nokialla parannettiin sekä pyörien että autojen liityntäpysäköintiä. Tesoman seisakkeen markkinointi oli myös tärkeää, jotta asukkaat tietävät uusista mahdollisuuksista”, kertoo osahankkeen projektipäällikkö Sanna Ovaska, ”Vaikuttavuus syntyy siitä, että olosuhteet ja palvelut paranevat. Lisäksi tarvitaan ihmisten hoksauttamista eli markkinointia.”
Nokian asemalla parannettiin pyöräpysäköintiä. © Kuva: Laura Niittymäki.
Lähijunaliikenne mahdollisti taittopyöräkokeilun
Osahankkeessa edistetään kestävää liikkumista eri keinoilla, joista tärkeässä roolissa ovat muun muassa pyöräkokeilut.
”Järjestimme osahankkeellemme lähes tavaramerkiksi muodostuneen pyöräkokeilun, mutta tällä kertaa kokeilu kohdistui potentiaalisille junamatkustajille”, kertoo Ovaska. Syksyllä 2020 Nokian pilottihankkeessa kokeiltiin sähköpyörien käyttöä Nokian ja Tampereen välisillä työmatkoilla, mutta Tesoman seisakkeen avauduttua siirryttiin taittopyöräkokeiluun. Kokeilulla pyritään muuttamaan testiryhmän kulkutapavalintoja.
Taittopyörä mahdollistaa sujuvan pyöräilyn junamatkan molemmissa päissä. © Kuva: Marjo Aspegren.
Korona tuo myös mahdollisuuksia
Koronapandemia hankaloitti seudullista liikkumista ja hankkeen toimintaympäristöä melko perusteellisesti. Poikkeusolojen astuessa voimaan joukkoliikenteen matkustajamäärät romahtivat työmatkaajien siirryttyä etätöihin. Harvat työpaikalle kulkeneet liikkuivat useimmiten autolla, sillä autoilu koettiin turvallisimmaksi tavaksi matkustaa. Korona ei kuitenkaan ratkaise liikenteen päästökehitystä, vaikka työmatkat vähenevät.
Koronasta huolimatta lähijuna otettiin vastaan positiivisesti. Erityisesti työmatkaliikenne Nokian ja Tampereen välillä kasvoi selkeästi alkuvuonna 2020, kun matkustajamäärä kasvoi yli 45 % edelliseen vuoteen verrattuna.
”Korona osaltaan vauhditti myös sähköpyörien myyntiä ja lisäsi vapaa-ajan pyöräilyn suosiota. Moni luopui työpaikkansa pysäköintipaikasta. Nyt tärkeää on palauttaa luottamus joukkoliikenteeseen ja hyödyntää alkanutta pyöräilybuumia”, sanoo Ovaska.
Lisää aiheesta
Lisätietoja
- Projektipäällikkö Sanna Ovaska, sanna.ovaska@tampere.fi